blog-details-img

هواساز تضمینی برای کنترل کیفیت هوای استخر

تامین هوای با کیفیت یکی از چالش های مهم مهندسین و طراحان سیستم های تهویه مطبوع می باشد.
هواساز دستگاهی است که تامین کننده هوای با کیفیت برای استخرهاست، در این مقاله بیشتر به بررسی کیفیت هوای داخل استخر می پردازیم. ما در این مقاله می خواهیم بهترین سیستم کنترل کیفیت هوای استخر را به شما معرفی کنیم ...

بخش چهارم | تهویه مطبوع در استخر ها | کیفیت هوای استخر

-------------------------------------¤-------------------------- 

 تامین کیفیت مطلوب هوا در استخرها یکی دیگر از مسایلی است که طراح باید مورد توجه قرار دهد. در صورت پایین بودن کیفیت هوای داخل استخرها که معمولا به صورت بوی ناخوشایند بروز می کند، گاهی افراد این طور تصور می کنند که تاسیسات استخر مشکل فنی دارد و این مساله در استخرهای عمومی، استخرهای هتل ها و غیره چندان خوشایند کاربران نیست.

عواملی که مستقیما بر کیفیت هوای داخل استخر تاثیر می گذارند را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

کیفیت و خواص شیمیایی آب
❷ تهویه استخر با هوای خارج
چگونگی تخلیه هوا
❹ نرخ تعویض هوا

کیفیت هوای استخر - هواساز

-------------------------------------¤-------------------------- 

| نرخ تعویض هوا در استخرها

 

نرخ تعویض هوا در استخرها

نوع استخر  

 تعداد دفعات تعویض هوا در هر ساعت

استخرهای بدون جایگاه تماشاگران    

چهار تا شش بار

استخرهای با جایگاه ویژه تماشاگران  

شش تا هشت بار

استخرهای درمانی    

چهار تا شش بار


مسیر بهینه تخلیه هوا در استخرها

-------------------------------------------------¤-------------- 

| روشهای تعویض هوا در استخر

پس از محاسبه مقدار هوای رفت، برگشت و تخلیه مورد نیاز برای دستیابی به تعداد دفعات تعویض هوای تعیین شده در استاندارد، باید سیستم مناسبی برای دستیابی در نظر گرفته شود.


| هوارسان (هواساز استخری)

  هواساز های استخری معمولا در استخرها و مجموعه های ورزشی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند.
در هواسازها به جای کویل های انبساط مستقیم که در روفتاپ پکیج ها کاربرد دارند، از کویل های آب سرد استفاده می شود. فرایند رطوبت گیری در این سیستم ها نیز دقیقا مشابه با همان چیزی است که درباره سیستم های رطوبت گیری مکانیکی گفته شد.
البته در این موارد، آب سرد تولید شده توسط چیلر باید به اندازه کافی سرد باشد که به منظور رطوبت گیری، دمای هوا به زیر نقطه شبنم کاهش یابد. به این منظور توصیه می شود که دمای آب سرد حداکثر ℃7.2 درنظر گرفته شود.


 ◖ در سال های اخیر، ظهور سیستم های کنترل جدید و کارآمد، ضرورت به کارگیری سیستم های رطوبت گیری مکانیکی را به میزان زیادی کمرنگ کرده است. به طوری که به جای استفاده از سیستم های کمپرسوری که مصرف برق بالایی دارند، برای به جریان انداختن هوای استخر و تعویض درصد مناسبی از هوای داخل با هوای تازه می توان از هواسازهای استخری بهره گرفت.


  حقیقت ماجرا آن است که استفاده از سیستم های رطوبت گیری مکانیکی به دلیل مصرف برق بالا در بسیاری کشورها از جمله ایران مقرون به صرفه نیست. ضمن آن که اگر هزینه تعمیر و نگهداری و دشواری های کاربری سیستم را در نظر بگیریم، تا زمانی که روش های عملی، ساده تر و ارزان قیمت تری وجود دارد بسیار بعید به نظر می رسد که طراحان از این نوع سیستم ها برای کاهش رطوبت فضای استخر استفاده کنند.
 با این حال تاکیدی که در ابتدای این فصل بر این سیستم ها داشتیم، بیشتر به جهت شباهت زیاد ساختار آنها با هواسازها بوده است.


 از میان تمامی تجهیزات تبادل حرارت و انتقال هوا، واحد هوارسان تنها دستگاهی است که قابلیت کلیه عملیات تهویه مطبوع را به طور کامل دارد. در استخرها می توان با استفاده از این واحدها برای رطوبت گیری، تامین گرمایش مورد نیاز هوا، پاکسازی هوا از آلودگی و تنظیم سرعت، هوای سالن استخر را مطبوع ساخت.


در واحد های هوارسان به کارگیری درصد مناسبی از هوای خارج و مخلوط کردن آن با هوای برگشتی از داخل استخر، رطوبت محیط به میزان دلخواه کاهش یافته و دیگر نیازی به سیستم رطوبت گیری مکانیکی نخواهد بود.

به عبارت دیگر برای تامین کیفیت مناسب هوای داخل، باید بخشی از هوای گرم و مرطوب داخل به خارج از ساختمان تخلیه شده و مقداری هوای تازه Fresh air با آن جایگزین شود. به این ترتیب سیستم تعویض هوا یا سیستم تهویه علاوه بر به گردش درآوردن هوا، عملیات رطوبت گیری را نیز انجام می دهد. 


طراحان سیستم تهویه مطبوع استخرها برای طراحی و انتخاب سیستم تهویه مطبوع مورد نظر خود انتخاب های مختلفی دارند. برای مثال برای رطوبت گیری، تامین گرمایش، به گردش درآوردن هوا و فیلتر کردن آن می توان از هواسازهای استخری به خوبی بهره گرفت.

-------------------------------------¤-------------------------- 


| کنترل تقطیر بخار آب در استخر 

تقطیر بخار آب موجود در هوا در فضای داخل ساختمان تاثیر بسیار مخربی را برجای می گذارد. بنابراین جلوگیری از تقطیر رطوبت به هر قیمتی هم که تمام شود باید انجام گیرد.


 تقطیر بخار آب تنها موجب آسیب دیدن سازه و تجهیزات استخر نمی شود، بلکه بستر مناسبی را برای رشد قارچ ها و باکتری ها ایجاد می کند که نتیجه آن شیوع انواع بیماری های پوستی، کاهش کیفیت هوا و انتشار بوهای ناخوشایند در استخر است. در صورت نفوذ بخار آب به اجزای میان سازه استخر، در فصل زمستان احتمال منجمد شدن قطرات آب و آسیب جدی به سازه بسیار زیاد است. بنابراین بار دیگر نیز تاکید می کنیم که جلوگیری از تقطیر بخار آب بر روی سطوح داخلی استخر به هر قیمتی هم که تمام شود باید انجام گیرد.

 ↼ اولین قدم برای جلوگیری از تقطیر رطوبت در استخرها آن است که دمای نقطه شبنم محیط بر مبنای شرایط محیطی مطلوب تعیین شود. پس از مشخص کردن این دما، طراح باید نقاطی که احتمال تقطیر بخار آب بر روی آن ها زیاد است را مشخص کند. این نقاط همان اجزایی هستند که دمای سطح آن ها پایین تر از دمای نقطه شبنم هوا در شرایط طراحی زمستانی است. مهم ترین نکته تعیین محل مناسب برای استقرار موانع بخار در میان دیوارهای استخر است.

| در شکل زیر متداول ترین شرایط طراحی استخر بر مبنای هوای داخل℃ 27.8(℉82) و رطوبت نسبی پنجاه درصد با دمای نقطه شبنم ℃16.7(℉62) ارایه شده است. بنابراین در استخری که بر مبنای مقادیر یاد شده طراحی شود، تمامی سطوحی که دمای آن ها کمتر از ℃16.7(℉62) است، سطوحی هستند که بخار آب بر روی آن ها تقطیر خواهد شد.

دمای نقطه شبنم - تهویه مطبوع استخر

-------------------------------------¤-------------------------- 

| بازدارنده های بخار

  هدف از به کارگیری بازدارنده های بخار، مسدود کردن راه رطوبت و جلوگیری از نفوذ آن به داخل دیوار یا سقف در مواردی است که دمای سطح آن ها از دمای نقطه شبنم پایین تر است. بازدارنده بخار مهم ترین جزئی است که برای محافظت از سازه ساختمان در برابر رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد. در شکل زیر نحوه عملکرد بازدارنده بخار نشان داده شده است. بازدارنده های بخار باید از تمامی جهت ها کاملا آب بند شوند. تمامی دیوار ها و سقف های استخر باید مجهز به بازدارنده بخاری باشند که در محل مناسبی تعبیه شده باشد.

 در شکل زیر نیز جزئیات دیوار ساختمان به همراه نمودار تغییرات دمایی از سطح داخلی تا سطح خارجی آن ارایه شده است.

 ترسیم نمودار تغییرات دمایی به طراح کمک می کند محل دقیقی از دیوار که دمای آن با دمای نقطه شبنم برابر است و اصطلاحا آن را محل نقطه شبنم می نامند مشخص شود. در نهایت، بر مبنای محل نقطه شبنم است که می توان محل مناسب برای نصب بازدارنده بخار را تعیین کرد. به عنوان یک قاعده کلی، بازدارنده بخار باید در سمت گرم محل نقطه شبنم نصب شود. 

نحوه عملکرد بازدارنده بخار

-------------------------------------¤-------------------------- 

| جلوگیری از تقطیر روی پنجره های استخر

 از آنجا که اجزایی مانند درها و پنجره ها مقاومت تقریبا کمی در برابر انتقال حرارت دارند، دمای سطح داخلی آن ها اغلب از دمای نقطه شبنم پایین تر است. حتی دمای سطح پنجره های دو یا سه جداره نیز گاهی از دمای نقطه شبنم فضای داخل استخر پایین تر است. بنابراین به منظور جلوگیری از تقطیر رطوبت بر روی سطوح سردی مانند پنجره ها، هوای گرم ارسالی به استخر باید سطح این پنجره ها را جارو کند.

 

نمودار تغییرالت دمایی دیوار و چگونگی نصب بازدارنده بخار در دیوار - تهویه استخر

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوا ساز و اینکه آیا با هواساز می توانید رطوبت استخر را کنترل کنید مطالعه مقاله هواساز قوی ترین سیستم کنترل رطوبت استخر ها را به شما پیشنهاد می کنیم . 

-----------¤---------------------------------------------------- 

منابع: 

ASHRAE Application Handbook , 2007 Chapter 4-

ASHRAE Equipment Handbook , 2008 Chapter 24-

ASHRAE Equipment Handbook , 2008 Chapter 23-

- طبقه بندی تجهیزات و سیستم ها، محمدرضا سلطاندوست، انتشارات یزدا

- مرجع جامع استخر، سونا و جکوزی، مهندس رامین تابان، انتشارات یزدا

-------------------------------------¤-------------------------- 

گروه صنعتی تهویه کارمانیا دنا بیش از 15 سال است که تولید کننده انواع هواساز و انواع سیستم های سرمایشی است؛ در صورتی که نیاز به مشاوره و خرید سیستم تهویه مطبوع استخر سرپوشیده دارید با ما تماس بگیرید.

ما برای انتخاب مناسب سیستم تهویه مطبوع استخر خدمات زیر را به شما ارائه می دهیم .
1-مشاوره 
2-طراحی و محاسبه ظرفیت 
3-تولید و فروش 
4-گارانتی قطعات تا دوسال 
5-خدمات پس از فروش مادام العمر 
6-تعامل در پرداخت هزینه اولیه

----------------
» با شما و در کنار شما هستیم .

 ☎ شماره های مشاوره و فروش 

09194428183: مهندس احمدی 

021-65432527: دفتر فروش و کارخانه

 

 

اخبار و مقالات پیشنهادی

blog-image
چیلر 40 تن تبرید

همانطور که می دانید چیلر را آب سرد کن ترجمه و معنی می کنند. عمدتاً در چیلرها با استفاده از سیکل تبرید تراکمی و یا جذبی، گرما را از یک سیال که عمدتاً آب می باشد می زداییم. چیلرها آب را سرد می کنند و ما از این آب سرد در صنایع برای خنک کاری دستگاه های صنعتی، قالب و محصولات نهایی استفاده می کنیم؛ همچنین با استفاده از دستگاه چیلر به همراه فن کویل و هواساز می توانیم تهویه مطبوع ساختمانهای اداری و تجاری و سایر فضاها را تامین نماییم. در ادامه مقاله به بررسی مشخصات و کاربرد چیلر 40 تن تبرید می پردازیم ...

بیشتر بخوانید
blog-image
هواساز برترین سیستم گرمایشی استخر

هواسازها در گرمایش استخرها مناسب ترین گزینه می باشند. در ادامه با دلایل آن آشنا خواهید شد. اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد که مورد استفاده افراد قرار می گیرد و برای آشنا شدن و دلایل مناسب نبودن آنها در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. با ما باشید ...

بیشتر بخوانید
blog-image
لیست قیمت زنت صنعتی

زنت صنعتی در صنایع کوچک تا بزرگ و همچنین کارخانجات جهت تامین سرمایش و گرمایش استفاده می شوند. مزیت زنت نسبت به کولر آبی علاوه بر داشتن راندمان بالاتر، تامین گرمایش نیز می باشد.
در این مقاله به بررسی زنت صنعتی، اجزای آن و قیمت آن می پردازیم ...

بیشتر بخوانید
سوالی دارید؟ اینجا بپرسید.
استعلام قیمت